Sosiaali- ja terveysalalla sekä poliittiset päättäjät että virkamiespäättäjät ovat valtavan suurten pulmien edessä. Ei ole yksittäistä kikkaa, jolla sote-johtaminen tulisi helpoksi ja jolla monisyiset ongelmat ratkeaisivat, mutta varmaa on, että johtamisen ja käytännön lähentämisestä hyötyisivät kaikki.

Kirjoitin taannoin blogipostauksen siitä, miksi terveydenhuollon johtaminen tuntuu aina epäonnistuvan. Yhtiökumppanini vaativat jo tuolloin minulta konsulttimaisempaa jatkopostausta, ponnistihan tuo aiemmin julkaistu teksti ennemminkin tekeillä olevasta väitöstutkimuksestani – tutkija tarkastelee yhteiskuntaa kriittisesti ja nostaa esiin ongelmia, konsultti ratkaisee ongelmia.

En kuitenkaan ole tässä vuoden mittaan keksinyt ratkaisuja kaikkiin ongelmiin, joita sote-johtaminen sisältää, joten tämän jatko-osan kirjoittaminen on hieman viivästynyt. Eikä minulla vieläkään ole tiedossani ratkaisua kaikkiin ongelmiin. Yhtä voin kuitenkin lämpimästi suositella.

Älä jää oven taakse

Aiemmassa postauksessani (linkki siihen on yllä, ensimmäisessä tekstikappaleessa) kuvaan terveydenhuollon monitasoisuutta ja paikannan monitasoisuuden tuottamia ongelmia, kuten erisuuntaisia motiiveja ja tavoitteita. Koska julkinen terveydenhuolto on mutkikas systeemi ja yhdistää politiikkaa, taloudenpitoa, tiedettä ja hyvin arkista työtä, väitän, että ”ylimmän” ja ”alimman” tason välillä on suurempi etäisyys kuin esimerkiksi itselleni tutuissa yksityisissä yrityksissä juuri koskaan.

Tätä kirjoittaessani Helsingin Sanomat on juuri julkaissut HUSin toimitusjohtajan Matti Bergendahlin haastattelun, joka käsittelee HUSin kriisitilannetta. Bergendahl toteaa siinä, että henkilöstö on tervetullutta ”minun oveni taakse”, jos huolia on.

Tämä onkin keskeinen konsulttineuvoni kelle tahansa sote-johtajalle: älä jää oven taakse. Kävele sinne, missä organisaatiosi ydintehtävää toteutetaan – siis päivystykseen, poliklinikalle, osastolle, laboratorioon, kuvantamiskeskukseen. Katsele, miltä siellä näyttää, mitä siellä tehdään ja millä mielin ihmiset ovat. Kuuntele, mitä puhutaan. Kysy, miten menee. Ota kuulemasi vakavasti. Koeta itse ymmärtää paremmin, mistä oikein on kyse vaikkapa silloin, kun työntekijät valittavat työoloista. Puhu työntekijöille niin, että myös heidän tilannekuvansa selkiytyy: ei ole helppoja ratkaisuja. Luo kuitenkin toivoa ja uskoa siihen, että kykenette yhdessä selviytymään.

Vain yhdistämällä voit voittaa

Ja miksi sitten kannattaisi käyttää aikaa polilla pyörimiseen, kun kirjoituspöydän ja neuvottelupöytienkin äärellä on liikaa työtä?

Siksi, että vain yhdistämällä johdon näkemystä ja tietämystä etulinjan tekijöiden näkemykseen ja tietämykseen voit saada alan vaikeuksia helpotettua edes jonkin verran. Siksi, että mikään muutos ei tapahdu, elleivät ihmiset joka puolella organisaatiota ole siihen sitoutuneita. Ja siksi, että sitoutumista ja yhteisyyttä ei synny kuin olemalla ja tekemällä yhdessä.

Tämä eri tasojen välisen kuilun kaventaminen tuottaa mutkikkaassa kokonaisuudessa taatusti hyvää sekä johtamiselle, arjen työlle että potilaille ja yhteiskunnalle.